آپلیکیشن ارزیابی انتقال و توزیع آب از
شبکه های آبیاری

  ´این آپلیکیشن با ورود دستی یا اتصال از طریق بلوتوث به سنسور، مقادیر دبی عبوری شبکه انتقال و توزیع آب را بعنوان متغیر ورودی پذیرفته و برای نقاط مختلف یک مزرعه، باغ و حتی فضای سبز در زمان های مختلف در خصوص ارزیابی آبیاری ها تصمیم گیری می نماید. مقادیر کل حجم آب مصرفی و ذخیره شده در عمق ریشه گیاه برحسب مترمکعب در هکتار به همراه گزارش راندمان های کاربرد آب، سیستم توزیع و عملکرد کل شبکه در پی هر آبیاری از نتایج دیگر فرآیند های محاسباتی این آپلیکیشن بوده که در ارزیابی مصرف آب در کشاورزی بسیار مهم می باشند. در صورت مشخص بودن برخی اطلاعات ساده که جمع آوری آنان برای بهره بردار امکان پذیر می باشد، وی می تواند ارزیابی از بیلان توزیع و مصرف آب در سطح مزرعه و یا باغ داشته باشد.

مشخصات فنی

این آپلیکیشن با بهره گیری از جدید ترین روش های هوشمند سازی می تواند با حداقل داده های موجود در سطح مزرعه یا باغ مدیریتی با کاهش بیش از سی درصدی در مصرف آب داشته باشد. ورودی اصلی این آپلیکیشن دبی عبوری شبکه انتقال و توزیع آب بوده که بهره بردار روش های گوناگونی (چون روش حجمی در واحد زمان) برای دستیابی بدان دارد. به همراه این ورودی، میزان درصد رطوبت حجمی خاک در شرایط ظرفیت ذخیره آب در خاک و نقطه پژمردگی دائمی گیاه – که معمولا از نتایج عرف آزمایشات خاک می باشد – به همراه حد مجاز تخیله آب در خاک – که تابع شرایط کشت بوده و در توصیه های ترویجی موجود می باشد- عمق توسعه ریشه گیاه بر حسب سانتیمتر، ساعت و دور آبیاری ها و نیازآبی محصولات زراعی و باغی – سند ملی الگوی محصولات – سایر ورودی های محاسبات موجود در این آپلیکیشن برای ارزیابی عملکرد شبکه انتقال و توزیع می باشند. این فرآیند که تنها یکبار در سطح مزرعه و یا باغ انجام می شود می تواند شاخص مهمی را در ارزیابی شبکه آبیاری در اختیار بهره بردار قرار دهد.

دسته فناوری کالا: 

فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی

حوزه (های) کاربرد

  1. محیط زیست، آب، هواشناسی
  2. نرم افزارهای کاربردی و اپلیکیشن ها
  3. کشاورزی، باغبانی و جنگلداری

برتری محصول

الگوریتم این آپلیکیشن که از ترکیب فرآیند تصمیم گیری فازی و خودآموز تقویتی (Reinforcement Learning) حاصل شده می تواند بصورت هوشمند تمامی فرآیندهای واسنجی، قرائت و ارزیابی آبیاری ها را مدیریت کند. پیچیدگی که معمولا در این گونه روش های وجود دارد، تعیین شرایط آبیاری کامل و سطوح کم آبیاری است. اما در این آپلیکیشن مدلی ارائه شده که کاربر تنها با داشتن ساعت و دور آبیاری ها و نیازآبی محصولات می تواند این سطح کم آبیاری احتمالی را بدست آورد. بمنظور ارتقاء کیفیت نتایج حاصله، کاربر با ورود چهار متغیر کلیدی که اندازه گیری آنان برای وی آسان می باشد، می تواند در قسمتی از این آپلیکیشن بدین سطح دست یابد. اضافه شدن این امکانات بصورت گزینه و استفاده از آنان توسط کاربر، باعث می شود که میزان صرفه جوی آب به بیش از 30 درصد افزاریش یابد بدون آنکه کم آبیاری و کاهش عملکرد اتفاق افتد.