نرم افزار بررسی وضعیت آبخوان و
تخصیص آب شرب و کشاورزی

  ´این نرم افزار با ترکیب مدل‌های هیدرولوژی و آب‌های زیرزمینی موجود در نرم‌افزار ARCGIS، در تعین ظرفیت ایده‌آل آبخوان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با استفاده از دو روش بررسی آزمایش پمپاژ از چاه و تحلیل افت سطح تراز ایستابی سفره زیرزمینی کل یک حوزه مورد نظر، خصوصیات آبخوان تعیین می شود. روند تغییرات سختی آب در منطقه مورد نظر از خروجی دیگر مدل بوده که روند تغییرات مکانی و زمانی آن بصورت متغیر هدایت الکتریکی در سنوات مختلف ارائه می شوند. تحلیل های و پیش بینی روند شور شدن آبخوان در منطقه و پهنه بندی آن در هرساله نیز توسط مدل گزارش می شود. وضعیت آبخوان با برداشت آب حداکثر، نرمال و حداقل برحسب لیتر بر ثانیه از منطقه از هرکدام از چاه‌های منطقه بررسی می شوند. در شرایط حداکثر برداشت در منطقه مخصوصاً در محدوده شعاع تأثیر چاه‌ها تخلیه کامل مورد بررسی قرار می گیرد. توصیه های و پیشنهاد ها در شرایط برداشت آب از آبخوان و تاثیر آن بر پایداری لایه آبخوان در اطراف چاه‌های گزارش شده و برنامه پمپاژ در طول شبانه‌روز ارائه می گردد. تحلیل حرکت آب از مناطق مختلف که ممکن است بر کیفیت آب اثر گذار باشد و آبخوان اطراف چاه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد از دیگر خروجی های این نرم افزار می باشد.

مشخصات فنی

با توسعه مدل شبیه‌سازی بیلان تغذیه و برداشت آب از آبخوان به روش مونت‌کارلو، تحلیل دینامیکی از روند مدیریت منابع آب زیرزمینی در کل حوزه صورت می گیرد و بر اساس آن موقعیت آبخوان در حوزه تعین می شود. ظرفیت آبخوان در شرایط ایده‌آل و تجدیدپذیر مورد بررسی قرار می گیرد. ضخامت آبخوان تجدیدپذیر، ضریب آبگذری بر حسب متر بر روز، پرازیتی آبخوان و ضریب انتقال آبخوان برحسب مترمربع بر روز تخمین زده می شوند. ظرفیت برداشت بر حسب لیتر بر ثانیه خروجی مدل بوده که برای وضعیت آبخوان در شرایط کنونی و آینده تعیین می شوند. این نرم افزار، تغییراتی در ماژول ESRI Ground Water به‌منظور تحلیل کمی و کیفی هیدرولیک آبخوان‌ها و مباحث بررسی آب‌های زیرزمینی در جعبه ابزار نرم‌افزار ArcGIS انجام گرفته است. بر اساس این تغییرات، توانایی خاصی به مدل بررسی و تحلیل شرایط هیدرولیکی آبخوان اضافه شده و تئوری های مربوطه بطور کامل بسط یافته اند. ماژول Raster Ground Water که در جعبه ابزار تحلیل مکانی نرم‌افزار ARCGISبسط یافته بود و هدف از آن در این نرم‌افزار توصیف توابع آب‌های زیرزمینی در محیط اجرای ArcInfo بود، در این نرم افزار بهبود یافت و ارتباط بهتر بین توابع آب زیرزمینی، دسترسی آسان‌تر با داده‌های اولیه و نتایج نهایی و تحلیل‌های تکمیلی را در خصوص آب زیرزمینی به دنبال داشت.

دسته فناوری کالا: 

فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی

حوزه (های) کاربرد

  1. محیط زیست، آب، هواشناسی
  2. نرم افزارهای کاربردی و اپلیکیشن ها
  3. کشاورزی، باغبانی و جنگلداری

برتری محصول

افزایش بی‌رویه جمعیت در سال‌های اخیر، محدودیت منابع آب‌های سطحی و بهره‌برداری بیش‌ازاندازه از سفره‌های آب زیرزمینی باعث به بار آمدن خسارات جبران‌ناپذیری به منابع طبیعی کشور در سال‌های گذشته شده است. لذا مدیریت و بهره‌برداری و حفاظت از آب‌های زیرزمینی می‌بایست به‌عنوان یک اصل و پایه در برنامه‌ریزی‌های کشور قرار گیرد. بدون شک بهترین حالت شناخت رفتارهای یک سیستم سفره آب زیرزمینی، انجام یک سری تحقیقات درازمدت برای هر منطقه خاص می‌باشد که با توجه به وضعیت کنونی و سقف محدود بودجه‌های پژوهشی عملاً امکان‌پذیر نیست. در این میان با ابزاری مانند این نرم افزار می‌توان با دقت قابل قبولی شرایطی مشابه آنچه در طبیعت موجود است، به وجود آورد و به نتایج رضایت‌بخشی دست‌یافت. از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار اشتراک داده‌ها با نرم‌افزار پرکاربرد GIS می‌باشد. اما نکته مهم در استفاده از این نرم افزار حساسیت کم به دقت، تداوم و حجم زیاد داده‌های موردنیاز در اجرای صحیح مدل‌های آن می‌باشد.