نرم افزار و آپلیکیشن سامانه های
برنامه ریزی هوشمند آبیاری

  ´سامانه های برنامه ریزی آبیاری علاوه بر فرآیند پایش اطلاعات حاصله از سنسورها و ذخیره‌سازی آنان، در تحلیل شرایط سیستمیک توزیع و مصرف آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سامانه نه تنها قادر خواهد بود که برنامه‌ریزی آبیاری را هوشمندانه انجام دهد بلکه همواره لیست کاملی از شرایط نحوه توزیع و مصرف آب را در اختیار بهره بردار قرار می‌دهد که می‌تواند در ارزیابی شبکه توزیع آب بسیار مفید باشد. تمام اطلاعاتی که بر روی حافظه جانبی سامانه ذخیره‌سازی شده‌ است، به گونه‌ای طبقه‌بندی شده‌ که تنها با ارسال یک پیامک ساده از طریق SMS و یا اتصال از طریق بلوتوث بتواند به کاربر ارسال شود. در این راستا آپلیکشنی طراحی شده که بر روی موبایل بهره بردار نصب می شود و می‌توان علاوه بر اتصال به سامانه از راه دور، در هر زمان تمامی اطلاعات لحظه ای، ساعتی و روزانه را دریافت نمود. این آپلیکیشن علاوه بر توانایی پردازش گرافیکی، می‌تواند تمامی اطلاعات ذخیره شده را از روزهای گذشته تحلیل و نمایش دهد. همچنین این سامانه و آپ مربوطه آن بطور دائم به سرور مرکزی متصل بوده و تمامی داده‌ها را برای گزارش گیری و نتایج مدل برنامه‌ریزی بر روی پایگاه داده آن ذخیره سازی می نماید که می‌تواند برای مدیران تصمیم‌گیرنده بسیار مفید باشد.

دسته فناوری کالا: 

فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی

حوزه (های) کاربرد

  1. محیط زیست، آب، هواشناسی
  2. نرم افزارهای کاربردی و اپلیکیشن ها
  3. کشاورزی، باغبانی و جنگلداری

مشخصات فنی

برنامه ریزی کردن آبیاری که عاملی مهم در ارتقاء مدیریت بهروری آب در کشاورزی می باشد، شامل سه رکن اصلی ساعت، دور و حجم آب آبیاری است. این سه فاکتور تابع شرایط سیستم تامین آب، ویژگی خاک و نوع گیاه است اما نسبت به شرایط نظام آبیاری می توانند تابع مقادیر یک دگر باشند. به همین دلیل نتایج روش های برنامه ریزی آبیاری که در تمامی سیستم های نوین آبیاری بعنوان بخشی مهم از فرآینده طراحی محسوب می شوند، نقشی زیادی در اعمال آبیاری ها توسط بهربرداران نداشته و بعضا” بدلیل عدم رعایت یک برنامه اصولی باعث کاهش بهروری آب در این سیستم ها شده اند. گذشته از این موارد، وقوع خشکسالی های اخیر و به تبعه آن کاهش منابع آب، نیاز به روش های کاربردی در برنامه ریزی آبیاری شدت یافته است. مهمترین فعالیت ها در مدیریت آب در مزرعه، ارزیابی شبکه تامین آب و ارزیابی سیستم های توزیع آب می باشد که سرویس و و نگهداری از ان سیستم در کنار تحلیل شبکه توزیع آب مهم می باشد. تحلیل نرم افزاری شبکه توزیع آب شامل برنامه ریزی ابیاری، تنظیم نظام آبیاری، پایش رطوبت خاک در منطقه ریشه و بررسی شاخص های فیزیولوژیک می باشد. برنامه ریزی آبیاری بر اساس الگوریتم حل ماشین لرنیگ که بر روی این سیستم نصب می باشد، همراه با مقادیر اندازه گیری شده از تغییرات رطوبت خاک در شرایط قطع و هنگام آبیاری، دبی عبوری از سیستم و تبخیر تعرق بدست آمده از داده های سنسورهای دما و رطوبت هوا که متغیرهای ورودی این معادله می باشند، مقادیر دور، حجم و زمان آبیاری مشخص گردید.

برتری محصول

غالبا” روش هایی که در مباحث برنامه ریزی آبیاری مطرح می شوند در یکی از دو گروه پایش رطوبت خاک و یا تعیین مصرف آب قرار می گیرند. قرائت دائم رطوبت در گروه اول به همراه تخمین مقادیر بحرانی آن جهت قطع و یا اعمال آبیاری ها معیار برنامه ریزی است اما در گروه دوم برنامه ریزی براساس اندازه گیری دائم فاکتور های هواشناسی جمع آوری شده از ایستگاه ها و تخمین مقادیر روزانه مصرف آب از آنها شکل می گیرد. در هر دو گروه از ابزاری استفاده می شود که بطور مستقیم برای برنامه ریزی آبیاری طراحی نشده اند و صرفا” از آنان در این خصوص کمک گرفته می شود. به عنوان مثال در روش اول که از وسایل پایش رطوبت خاک کمک گرفته می شود، طبیعتا” این وسایل به گونه ای طراحی می شوند که حداکثر دقت را در قرائت لحظه ای رطوبت داشته باشند. اما در برنامه ریزی آبیاری این عامل تنها یکی از چندین عوامل اثرگذار بر تنظیم آبیاری ها می باشد و در شرایطی ممکن است کمترین نقش را در شکل گیری یک برنامه کارآ داشته باشد. در این صورت اگر هدف صرفا” برنامه ریزی کردن آبیاری باشد پس نیاز به روشی و یا سامانه‌ای است که مستقیما مقادیر معین سه شاخص اصلی آن را برای بهربردار مشخص نماید.