نرم افزار تخصیص آب در حوزه های آبریز

تخصیص بهینه آب در نقاط مختلف یک حوزه و در زمان های مختلف مخصوصا” درصورت وجود یک یا چند مخزن ذخیره دراکثر موارد امکان پذیر نبوده و یا نتایج حاصله از آن در عمل نمی تواند جوابگو باشد. در این نرم افزار روش بهینه سازی در زیرحوزه های یک حوزه آبریز بررسی می شوند و با ترکیب نتایج هر یک از زیرحوزه تخصص آب در کل حوزه در زمان های مختلف حاصل می شود. از این نرم افزار، در منطقه مورد نظر یک مدیریت سیستمک منابع آب جامع براساس داده های کذشته ورودی به دریاچه های طبیعی و مصنوعی پشت سدها شکل میگیرد و مقادیر تخصیص آب بهینه را در سایر زیرحوزه های بالادست و حتی در داخل هر زیرحوزه تعیین می شود. بعبارت دیگر در روش ارائه شده در این نرم افزار با فرض مقدار مورد نیاز در منتهاالیه هر حوزه آبریز بزرگ، مقادیر بهینه تخصیص آب را در هر زیر حوزه بالادست محاسبه می شود. این محاسبات می تواند در هر نقطه دیگری از زیرحوزه و در هرزمانی شروع شود و نتایج آن برکل یک حوزه آبریز بزرگ مشاهده شود. بنابراین هرچند آنالیز شبیه سازی و بهینه سازی هر زیرحوزه بطور مجزا انجام می شود ولی با ترکیب نتایج هرکدام در هر زمان مقادیر تخصیص آب بهینه در سایر زیرها بدست می آید.

مشخصات فنی

در این نرم افزار با ترکیب دو روش شبکه عصبی سیستم استنتاج فازی ANFIS و خودآموز تقویتی R.L بهینه سازی مصرف آب در هر زیر حوزه ای از یک حوزه مادر امکان پذیر می باشد. هدف اصلی از این شیوه بهینه سازی، پیدا کردن حداکثر مقدار متغیرهای تصمیم گیری همچون آورد رودخانه ای درخروجی هر زیر حوزه بوده به شرطی که مصرف آب در آن زیرحوزه به صورت بهینه باشد. توابع عضویت هدف در هر ماه در هر استراتژی از حداکثر کردن امکان تأمین نیاز در زیرحوزه پائین دست بدست می آیند. توابع عضویت محدودیت ها در هر ماه در هر استراتژی براساس خصوصیات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی سیستم منابع آب در زیرحوزه بالادست حاصل می شوند. بنابراین این توابع عضویت ها از انطباق این ویژگیها بر روی آمار و اطلاعات گذشته بدست آمده و حتی می توانند در شرایط آینده به طور مجزا مورد استفاده قرار گیرند. نکته قابل توجه این است که اساس مباحث ارزیابی، کنترل، مدل سازی و بهینه سازی در تئوری فازی، این توابع عضویت ها می باشند. در این نرم افزار دو روش کلی در رابطه با تهیه توابع عضویت ها برای متغیرهای مختلف اثرگذار بر مصرف آب در یک حوزه آبریز ارائه می شود، که علاوه براینکه در شبیه سازی و بهینه سازی مصرف آب مورد استفاده می باشند، می توانند در مطالعات دیگری از جمله کنترل و ارزیابی سیستم های مختلف منابع آب نیز استفاده شوند.

دسته فناوری کالا: 

فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی

حوزه (های) کاربرد

  1. محیط زیست، آب، هواشناسی
  2. نرم افزارهای کاربردی و اپلیکیشن ها
  3. کشاورزی، باغبانی و جنگلداری

دسته فناوری کالا: 

فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی

حوزه (های) کاربرد

  1. محیط زیست، آب، هواشناسی
  2. نرم افزارهای کاربردی و اپلیکیشن ها
  3. کشاورزی، باغبانی و جنگلداری

برتری محصول

مقادیر ممکن تخلیه از سد و نیاز آبی با مقادیر مطمئن و قطعی آنان درمحاسبات برنامه ریزی پویای فازی استوکستیکی SFDP جایگزین می شوند. بطورکلی در این روش روند تخمین نیاز آبی در پائین دست سد و پیش بینی ورودی جریان آب به پشت سد در بالادست، خود یک مدل شبیه سازی از سیستم منابع آب در این حوزه می باشد و این مدل در روند بهینه سازی این روش مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین تصمیم گیرنده می تواند براساس این مدل شبیه سازی یک ارزیابی مناسبی از سوابق گذشته عملیات مخزن سد داشته باشد. همچنین توابع عضویت حاصله و جداول احتمالی حاصله می تواند، کمک بزرگی در این گونه مدیریت ها باشد. براساس نتایج حاصله تصمیم گیرنده می تواند یک سیاست بهینه ای از تخلیه از سد را در هر ماه داشته باشد. از نتایج حاصله از روش SFDP در استراتژی خشکسالی نیز با بهره گیری از آزمون های آماری مربوطه، کلاس بهینه تخلیه از سد در ماه های که اختلاف معنی داری با مقادیر کلاس های تخلیه در سال های قبل دارند مشخص می شوند.